Vett och etikett regler företagsmöte

Vett och etikett regler företagsmöte

Vett och etikett bjud alltid på fika oavsett vad det är för möte man håller. Vett och etikett regler företagsmöte
Vett och etikett bjud alltid på fika oavsett vad det är för möte man håller. Vett och etikett regler företagsmöte. Här ser ni antika kaffekoppar när jag blev bjuden på en 80 års fest.

Det finns så klart vett och etikett även på ett företagsmöte. Något jag sätter stort vikt på är att man tillrätta visar inte andra offentligt och heller inte genom att viska under mötet. Att sitta och viska rätt och fel är som om den som viskar visste bättre. Detta gör människor medvetet för att få övertag och dessa ska du inte ens sitta bredvid på ett möte.

Samt att avbryta andra flera gånger i tron på att man själv har något viktigare att säga. Jag var på någon typ av cooperativ möte för mat. Dvs studenter som beställde mat från närproducenter i Uppsala. En person var då ordförande och kanske minst 2 eller 3 gånger avbröt hon mig när jag ville tillägga något. Detta kände jag inte gav mig något utan var bara närvarande på första mötet och sedan inget mer. Detta fick man inte ens betalt för samt att vi var kunderna. De betedde sig som om de hade ett viktigt syfte som kund. Ni är viktiga för företagen, men ni kan inte bete er som om de vore viktiga. Man jobbar alltid ned ej upp.

De hade dessutom möten 2-3 ggr i veckan för att beställa mat. Man undrar ibland om folk verkligen menar allvar att lägga så många timmar för att vara kunden. Denna tid lägger jag ned om det vore tvärtom dvs de är mina kunder.

Oavsett om det är företagsmöte eller möte i ditt hem bör du aldrig avbryta eller bete dig som om du vet bäst.
Oavsett om det är företagsmöte eller möte i ditt hem bör du aldrig avbryta eller bete dig som om du vet bäst.

Här är en utförlig genomgång av vett- och etikettregler på ett företagsmöte, både för fysiska möten och digitala:


📅 Före mötet

  1. Läs agendan

    • Bekanta dig med ämnena i förväg så du kan bidra med relevanta synpunkter.

    • Ta med eventuella dokument eller presentationer du ansvarar för.

  2. Var punktlig

    • Kom i tid, helst 5 minuter före start.

    • Vid digitala möten: logga in i god tid och testa teknik (ljud, kamera, internet).

  3. Klä dig passande

    • Anpassa klädseln efter företagets kultur. Vid viktiga externa möten – välj hellre lite för formellt än för ledigt.


💬 Under mötet

  1. Hälsa och presentera dig

    • Kort presentation om nya deltagare är med.

    • Ge ögonkontakt och le, även digitalt (kameran på).

  2. Lyssna aktivt

    • Avbryt inte, anteckna istället frågor till diskussionstillfället.

    • Visa intresse genom kroppsspråk (nicka, luta dig framåt).

  3. Var tydlig och kortfattad

    • När du talar, håll dig till ämnet.

    • Undvik internjargong om externa gäster deltar.

  4. Mobil och dator

    • Stäng av notiser och undvik att svara på mejl under mötet (såvida det inte är relevant för mötet).

  5. Respekt för agendan

    • Håll dig till punkterna, så att mötet inte drar ut på tiden.


🤝 Efter mötet

  1. Följ upp åtaganden

    • Gör det du har lovat och återkoppla i tid.

  2. Tacka vid behov

    • Ett kort mejl till möteshållaren vid större möten eller där du blivit speciellt inbjuden.

  3. Dela mötesanteckningar

    • Om du ansvarar för protokoll, skicka ut det snabbt så alla kan agera på besluten.


Extra tips för digitala möten

  • Placering: Sitt med ljuset mot ansiktet, inte bakom dig.

  • Kamerahöjd: Justera så att kameran är i ögonhöjd.

  • Mikrofon: Mute-knappen är din vän när du inte talar, särskilt om du är på en bullrig plats.

Bli den första att kommentera

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *