Hur leverar man mer än som är förväntat?
För att lyckas med marknadsföring så måste man leverera över vad kunden förväntar sig att få när man köper en produkt eller tjänst. För om du tänker efter själv så är det ju sällan du kommer ihåg ett köp som bara var helt vanligt, det var varken till eller ifrån utan det bara va. Dom köp du kommer ihåg är oftast när något gått riktigt åt helvete eller när du har fått en oväntat superbra upplevelse utav något. Och man vill ju gärna inte bli ihågkommen av det första alternativet heller.
Så hur överträffar man sina egna redan högt uppsatta mål? Det tror kanske kan vara en av dom svåraste nötterna att knäcka med också en av dom viktigaste. Oftast så fokuserar företag bara på att hålla en vanlig hög nivå utav något men det är väldigt sällan dessa företag verkligen har en strategi på hur man i varje köp ska överträffa kundens förväntningar.
Men varför är det så viktigt att göra detta då? Det är ju lätt att tänka att tänka om kunden köper och är nöjd så har man fått till en bra affär och kunden kommer därefter komma tillbaka och göra flera affärer. Men som vi alla redan vet så är ju marknadsföring en väldigt dyr grej att hålla på med, och om man då istället kan leverera över vad kunden förväntar sig och om man kan göra detta på ett sätt som inte behöver vara så kostsamt så kommer kunden berätta detta vidare för andra personer och då får man ju helt enkelt gratis marknadsföring och plötsligt så har man massa nya kunder som kommer prata om en till nya kunder och det sprider sig en positiv känsla och gott rykte om ditt företag. Det är riktigt bra marknadsföring som inte kommer kännas som marknadsföring heller för den delen.